تحلیل گفتمان
فائزه سلیمانی فرد؛ بیوک بهنام؛ سعیده آهنگری
چکیده
آموزش و یادگیری زبان از طریق اینترنت به طور فزایندهای در سرتاسر جهان در حال رشداست، بنابراین کارشناسان بسیاری به بحث در مورد تأثیرات مثبت و منفی آموزش آنلاین در این رشته می پردازند. پژوهش حاضر به بررسی انتقادی دروس خبری علم و فناوری وبسایت یادگیری انگلیسی VOA در بازه زمانی دو سال پرداخته که مدعیست کلمات، عبارات و جملات جدید را ...
بیشتر
آموزش و یادگیری زبان از طریق اینترنت به طور فزایندهای در سرتاسر جهان در حال رشداست، بنابراین کارشناسان بسیاری به بحث در مورد تأثیرات مثبت و منفی آموزش آنلاین در این رشته می پردازند. پژوهش حاضر به بررسی انتقادی دروس خبری علم و فناوری وبسایت یادگیری انگلیسی VOA در بازه زمانی دو سال پرداخته که مدعیست کلمات، عبارات و جملات جدید را از طریق اخبار معتبر جهانی VOA آموزش میدهد. پژوهشگران با استفاده از مدل تحلیل گفتمان انتقادی چهاروجهی ایدئولوژیک وندایک (2004) برآن بودهاند تا بازنمایی کلیدواژه ایالات متحده را در دروس خبری علم و فناوری VOA در جهت پاسخگوئی به این سوال که آیا این وبسایت میکوشد تا ذهن دانشآموزان را از طریق برجستهنمائی خوبی خودیها و تأکید بر بدی غیرخودیها دستکاری کند به تحلیل نمایند. یافته ها حاکیازآن بود که دروس آنلاین VOA به ترویج ارزش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیکی آمریکا از طریق ساختارهای زبانی خاص که تمایل به توصیف مثبت یا حداقل خنثی اعضای درون گروه دارند میپردازد. بنابراین ، برطبق نظریه استعمار الکترونیکی مک فیل (2006)، ارائه چنین دروس آنلاین رایگانی در وب سایت VOA، که یک غول چندرسانهای متعلق به یک کشور هسته میباشد در راستای هدف تبدیل و تسخیر نگرشها، خواستهها، باورها، دینها، سبکهای زندگی و رفتار مصرفکنندگان سایر کشورها میباشد. . بنابراین توصیهمیشود که معلمان و زبانآموزان انگلیسی سعیکنند قبل یا درحین بهره-جستن از آموزشهای آنلاین مشابه، به بررسی محتوای درسی، تفکر در مورد اهداف مولفین و ارزیابی میزان سودمندی چنین مطالب به اصطلاح معتبر بپردازند.